JBN Noord zeer geslaagd!

Woensdagavond 18 oktober 2017 was het voor de ondernemers van het Jong Bedrijven Netwerk uit de drie noordelijke provincies (JBN Groningen, JBN Drenthe en JBN Fryslân) een enerverende avond. In hotel restaurant Hegen in Wezup kregen ze een waar theaterspektakel opgevoerd met als centraal thema: ‘De kracht van perceptie’.

 

Vince van Leth van De Vermakelaar uit Meppel vertoonde diverse goocheltrucs, waarbij de algehele boodschap was: Niets is wat het lijkt. Je hebt sturing over hoe mensen naar je kijken en je kunt ze voor de gek houden.

 

Op een leuke manier werden de aanwezigen continu op het verkeerde been gezet. Verkleed als ober, ontpopte Vince zich als showmaster. Bij het voorstellen zei hij niet zijn eigen naam, maar John Bernhard Nijhuis, de eerste drie letters van het netwerk.

 

Ook bij het ondernemerschap is het belangrijk out of the box te denken. Als ‘De Vermakelaar’ wordt Vince regelmatig gevraagd mee te denken met ludieke campagnes. Zo bedacht hij het ‘Soepsidiehokje’ voor de Zwarte Cross in Lichtenvoorde. De organisatie van het festival wilde iets betekenen voor mensen die het niet al te breed hebben, maar toch een drankje wilden kopen. Bij het ‘Soepsidiehokje’ op het terrein kon men gratis muntjes halen. Deze ludieke actie heeft de wereldwijde pers gehaald. Ook heeft het Vince zelf bekendheid opgeleverd.

 

Soms komen goede ideeën te vroeg, is zijn ervaring. Zijn idee bijvoorbeeld om een virtual reality bril te maken van een bierdoosje kwam niet uit de verf. De Grolsch-directie aan wie hij het voorlegde vond het niets, maar een paar jaar later kwam Google met de Virtual Reality bril.

 

Vince benadrukt dat je iets moet verzinnen, waardoor mensen je blijven onthouden. Dat kan door je te onderscheiden en afleiding. Het blijkt dat je mensen makkelijk kunt misleiden, waardoor je hun focus verlegt. De kunst is om de focus te verleggen naar datgene, wat voor jou belangrijk is. Aan de hand van talloze trucjes werd het de aanwezigen duidelijk dat afleiding inderdaad werkt. Je staat erbij en kijkt ernaar…. Je wordt beet genomen en hebt niets in de gaten.

 

Inherent hieraan is de self fulfilling prophecy. Als je de dingen maar sterk genoeg voorstelt, dan gebeurt het ook.

 

Na veel gelach en vermaak gingen de aanwezigen aan de borrel. Het werd een zeer geslaagde avond. De avond van JBN Noord wordt jaarlijks door een andere provincie georganiseerd. Ditmaal was het de beurt aan JBN Drenthe.