“Het JBN is meer dan een netwerkformule”

Voor ‘oudere’ ondernemers waren er in 1999 genoeg netwerkgelegenheden. Voor startende ondernemers echter weinig. De Kamer van Koophandel, Syntens en Rabobank besloten daarom het Jonge Bedrijven Netwerk Groningen op te richten. Derk Eimers, eigenaar van communicatiebureau ABCDE, was een van de eerste bestuursleden van het JBN. Hij kijkt er nu, precies vijftien jaar later, met een goed gevoel op terug: “Het was erg prettig om te kunnen ‘klankborden’ met mensen die in hetzelfde schuitje zaten als ik.”

 

Derk was meteen enthousiast toen hij hoorde over het JBN Groningen en wilde graag toetreden als bestuurslid. “Als je net begint met je bedrijf, heb je vooral behoefte aan feitelijke informatie”, vertelt hij. “Over administratie, acquisitie en ondernemersvaardigheden bijvoorbeeld. Met het JBN konden we starters deze informatie aanbieden. De opkomst bij de workshops was ook meteen heel hoog. De gretigheid waarmee de mensen in hun bedrijf wilden investeren, vond ik erg mooi om te zien. Als bestuurslid deed je het echt ergens voor.”

 
Hetzelfde schuitje
Inmiddels zijn we vijftien jaar verder. De papieren bedrijvengids is vervangen door een digitale, de afzonderlijke clubjes binnen het netwerk, zoals de wandelclub en de beleggingsclub, zijn opgeheven en naast de workshops zijn er nu ook ‘gewone’ netwerkborrels. Maar verder het JBN is nog steeds wat het was: een informele netwerkclub voor jonge ondernemers. “Dat vond ik vooral prettig, dat de leeftijd van de onderneming maatgevend was”, aldus Derk. “Dat je kon ‘klankborden’ met mensen die in hetzelfde schuitje zaten, met dezelfde bezigheden, problemen en succesjes. Je kreeg echt een band met elkaar. Het JBN was en is meer dan alleen een netwerkformule.”