Partner in de spotlight: Menno
Menno van der Keur: al zes jaar is hij lid en sinds eind 2023 ook trotse partner van het Jonge Bedrijven Netwerk Groningen. Al vanaf jongs af aan had hij de ambitie om een succesvolle ondernemer te worden. Met zijn detachering- en adviesbureau MRM, wat hij al zo’n 10 jaar samen met zijn compagnon Robin runt, is hem dat aardig gelukt.
Door als partner aangesloten te zijn bij de JBN hoopt hij jonge ondernemers te kunnen ondersteunen, zodat ook zij hun dromen kunnen waarmaken. En dat is ook precies waarom we in gesprek zijn gegaan met Menno, om zo een dieper inkijkje te krijgen in de gedachten van een ervaren ondernemer.
We hebben hem gevraagd wat hij doet, hoe hij gestart is met ondernemen, wat het ondernemen voor hem zo leuk maakt en wat hij ziet als de kracht van de JBN. Zo hopen we je te laten zien hoe Menno kijkt naar het ondernemen en wat hij als de voordelen van een netwerk als de JBN ziet. En daarnaast geeft hij nog een aantal waardevolle tips! Benieuwd naar het volledige interview? Lees dan hieronder verder.
Hey Menno, wie ben je en wat doe je met je onderneming?
“Mijn naam is Menno van der Keur en ik ben één van de twee eigenaren van MRM. MRM is een detachering- en adviesbureau in de publieke sector, waarmee we onze opdrachtgevers (gemeenten en provincies) ontzorgen en tegelijkertijd onze mensen de handvatten bieden een completere professional te worden.
Samen met mijn compagnon Robin Broekema ben ik ongeveer 10 jaar geleden MRM begonnen. Zelf ben ik directeur bedrijfsmanagement, wat betekent dat ik me vooral bezig houd met de interne processen. Dat ligt me goed, omdat ik een achtergrond heb in de financiële sector. Robin is verantwoordelijk voor de commercie, dus hij houdt zich bezig met alles wat er buiten de deur gebeurd.”
Hoe ben je gestart met ondernemen?
“Ik had altijd al de ambitie gehad om ondernemer te worden. Toch heb ik eerst een redelijke tijd in loondienst gewerkt, maar wel altijd in rollen waarin ik veel ondernemers mocht spreken. Ik werd destijds gedetacheerd, waarna ik op een gegeven moment dacht “dit wil ik zelf gaan opzetten”. Ik kwam toen Robin en Mark tegen, die ook de nodige ervaring hadden in de arbeidsbemiddeling. Mark en mijn ervaring als gedetacheerde en Robins ervaring in de arbeidsbemiddeling waren een goede match, en na een aantal goede gesprekken hebben we ervoor gekozen om 10 jaar geleden MRM te beginnen.”
Wat kenmerkt MRM?
“Wij zetten vol in op de persoonlijke benadering van zowel professionals als opdrachtgevers, waarom we ook bewust vanuit één vestiging werken. Zo houd je een zo laag mogelijke drempel om in contact te staan met de professionals en opdrachtgevers, waardoor iedereen betrokken blijft bij de organisatie.
Binnen MRM hebben we regelmatig contact met elkaar, in de vorm van kennissessies, sportclinics en ook gaan we minimaal eens per kwartaal langs op de opdracht bij onze professionals. Op al die momenten ga je net even wat verder dan slechts de werkrelatie–je leert elkaar als persoon kennen, waardoor je elkaar ook weer beter kunt helpen als het even tegenzit.
Zo doen we er alles aan om een zo positief mogelijke impact te hebben op iemands loopbaan. We bieden talloze ontwikkelmogelijkheden en dagen onze mensen uit om voor zichzelf te bepalen hoe zij detachering voor henzelf kunnen inzetten. Je kunt als gedetacheerde namelijk snel meters maken omdat je in verschillende keukens kunt kijken, waardoor je in sneltreinvaart een completere professional wordt. En om onze mensen op die manier te kunnen helpen, dat is gaaf.”
Wat maakt ondernemen voor jou zo leuk? En is er ook een keerzijde?
“Je hebt als ondernemer veel verantwoordelijkheden–en helemaal als eindverantwoordelijke is het heel dynamisch. Je houdt je in feite bezig met alle schakels in de organisatie, waarom je ook van alles een beetje verstand moet hebben. Dit maakt het voor mij heel leuk. Ook word je continu uitgedaagd om je grenzen te verleggen. Je stippelt een koers uit en moet er daarna zelf maar achter komen hoe je daar gaat komen.
Daarnaast krijg je de kans om de mensen om je heen te inspireren, maar ook laat ik mezelf graag inspireren door te praten met andere ondernemers. Ik ben zelf nogal eigenwijs, wat misschien iets is wat andere ondernemers ook zullen herkennen, maar om af en toe toch eens te luisteren naar iemand anders is natuurlijk goed, haha.
De keerzijde is dat de verantwoordelijkheid die je draagt ook zwaar kan wegen op de je schouders. Soms slaap je daardoor wat minder. Je wilt immers dat het goed gaat. Helemaal omdat we bij MRM ondertussen 80 mensen in dienst hebben, die toch in zekere mate afhankelijk van je zijn.
In de 10 jaar die Robin en ik bezig zijn hebben we al heel wat meegemaakt, waarvan misschien de grootste uitdaging wel de Corona-crisis is geweest. In dat jaar zijn de wegen van ons en Mark ook gescheiden, dit ging op een heel goede en volwassen manier. Maar, ondanks dat je er soms wat minder door slaapt, leer je er altijd van. Je wordt constant getriggerd om oplossingen te vinden waardoor je ook als persoon groeit.”
Hoe ben je in contact met de JBN gekomen? En waarom heb je je aangesloten als partner?
“Het is inmiddels alweer 6 jaar geleden dat ik Rob, de huidige voorzitter van de JBN, tegenkwam tijdens het Eurosonic festival in Groningen. Tijdens een mooie avond en na een aantal biertjes vroeg Rob: “Is de JBN niet wat voor jullie? Ik kom anders wel eens bij jullie langs op kantoor!”. Zo geschiedde. Het klikte meteen en vanaf toen ben ik lid geworden. In het begin nog niet zo actief, waar op het moment dus wel, als partner.
Eind vorig jaar ben ik langsgekomen bij een netwerkborrel om meer te vertellen over MRM. Toen heb ik ook weer gezien wat de meerwaarde van JBN is. Dat zijn momenten waarop je je netwerk kunt verbreden, waarop je kunt leren van elkaar en is het een waar mooie samenwerkingen ontstaan. Tegenwoordig probeer ik dan ook regelmatiger bij de borrel aanwezig te zijn.
Die kans om je netwerk te verbreden en samenwerkingen te smeden is waarom we er met MRM voor hebben gekozen om vanaf eind 2023 partner van de JBN te zijn. Zo kunnen we het netwerk zowel financieel als met onze kennis en ervaring ondersteunen. En het helpen van jonge ondernemers, daar krijg ik energie van.”
Hoe zou jij de JBN omschrijven?
“De JBN typeert zich als een tof, verfrissend netwerk waarin veel creatieve ondernemers zitten. Voor mij zijn er dan ook al een aantal mooie samenwerkingen uitgekomen. Je kunt een vraag in het netwerk uitzetten, waarna het netwerk meteen aan de slag gaat.
Zo is laatst een van de leden langs geweest op de MRM dag, die we eens per jaar organiseren. Sil, van Leading Video, [lid van de JBN] heeft van de MRM dag een vette aftermovie gemaakt. Normaal zou je gaan Googelen om iemand te vinden die dit kan doen, maar door de vraag in het netwerk te leggen kun je samenwerken met iemand die je al kent. Zo helpen we elkaar.”
Als je nog een tip mocht geven aan startende ondernemers, wat zou dat dan zijn?
“Je moet niet bang zijn om jezelf compleet weg te cijferen. Soms moet je dingen laten om aan jouw droom te werken. Het gaat met vallen en opstaan, soms tegen minimale compensatie, maar zorg dat je jouw visie voor ogen houdt. Dat is de kracht van ondernemen.
Kijk, als ondernemen heel makkelijk was, had iedereen het wel gedaan. Als je bij het ondernemers-clubje wilt horen, moet je soms een beetje gek zijn. Maar dat is juist het mooie ervan.”
Een mooi verhaal, Menno! Via deze weg willen we je nogmaals bedanken voor je uitgebreide antwoorden. Mooi om op deze manier een inkijkje te krijgen in wat MRM doet, wat ondernemen voor jou inhoudt en wat jij ziet als de toegevoegde waarde van de JBN.
Benieuwd wat de JBN voor jou kan betekenen? Ontdek het zelf, door geheel vrijblijvend langs te komen op de eerstvolgende netwerkborrel in het Uurwerkertje! Check hier de agenda voor de eerstvolgende editie. Tot dan!