je bent niet ingelogd. inloggen

Achter de schermen bij... Corvex!

30/05/2019

Achter de schermen bij

Corvex

In ‘achter de schermen bij..’ zoomen we in op alles wat JBN bijzonder maakt. Met stip op één: haar leden! Zonder leden geen JBN en hiermee vormen zij de spil van onze netwerkorganisatie. De heren van Corvex zijn vaste gezichten: bijna geen bijeenkomst wordt door hen gemist en ook op de oproep wie het spits wil afbijten in deze nieuwe serie meldden zij zich enthousiast. Gastvrij word ik ontvangen in hun kantoor aan de Europaweg: met een glas koud water (want: hittegolf!) voor mijn neus beginnen we het interview.

Jeroen Belt en Matteo van der Does staan bekend als onafscheidelijk duo binnen JBN. Ik vraag of ze meer vrienden of collega’s zijn. In koor: ‘Beide! We zijn begonnen als vrienden op MBO ICT, daarna doorgestroomd naar HBO ICT: acht jaar samen in de klas dus. Vanuit daar is Corvex ontstaan. Na het afstuderen hebben we even getwijfeld of we in loondienst wilden gaan, maar we wisten al snel dat we door wilden met Corvex. En zo geschiedde: we hebben net ons vijfjarig jubileum gevierd. Met taart!’

De ondernemersreis

Van parttime ondernemen tijdens de studie naar fulltime ondernemen na het behalen van hun diploma: de overgang verliep soepel. De eerste periode moeten de heren strak budgetteren, maar het lukt: ze komen rond van hun Corvex salaris. Matteo: ‘We hadden – en hebben nu – nog geen hypotheek of kinderen, een fijne startpositie om vanuit te ondernemen. Ook hadden we tijdens onze studie al een klein klantenbestand opgebouwd. Kortom: weinig te verliezen.’ Ze zijn tevreden met het huidige salaris wat ze uit hun onderneming halen: de stijgende lijn geeft vertrouwen om in de komende jaren Corvex steeds verder uit te bouwen.


Wat doet Corvex?

De mannen kennen elkaar vanuit de ICT opleiding, maar het is een veelomvattende term, dus wat doet Corvex precies? Jeroen: ‘We zijn een allround ICT dienstverlener. Dus van telefonie tot e-mail en van server tot software: wij zijn het centrale aanspreekpunt voor de ICT van een organisatie van 1 tot 100 werkplekken. Vaak hebben kleine organisaties geen inhouse ICT afdeling: wij zijn dan de ICT afdeling op afstand. Omdat we met z’n tweeën zijn hebben klanten altijd een bekend gezicht: hele persoonlijke dienstverlening dus. Dat geeft rust bij klanten: ze weten dat wij er altijd zijn op afroep.’

Jeroen voegt lachend de term ‘ontzorgen’ toe: ‘Een hypermoderne term, maar het dekt wel de lading van ons werk.’ Generalisten die je persoonlijk helpen: dat is Corvex.

Nieuwe klanten

Startende ondernemers worstelen vaak met de vraag: hoe kom ik aan (nieuwe) klanten? Hoe gaat dit bij Corvex? Jeroen: ‘Onze website levert ons veel op in combinatie met online marketing en daarnaast natuurlijk mond-tot-mondreclame. Klanten komen vaak binnen met een enkele hulpvraag en zijn daarna zo tevreden dat ze hun volledig ICT onderbrengen bij ons. We zijn ook blij met de schaarste op de ICT markt, daar hebben we zeker veel profijt van. We leunen echter niet achterover en blijven kijken naar wat er beter kan, ook op marketinggebied: we zijn nu bijvoorbeeld druk bezig om onze website nog verder te personaliseren.’

Ontwikkeling & toekomstdromen

Matteo vult aan: ‘Maar we zijn ook realistisch: vijf grote nieuwe klanten erbij en we komen al tijd tekort. Langzame groei is dus hartstikke prima bij ons. Personeel? Op termijn willen we daar wel naartoe. Maar ik wil iedereen bij de voornaam kunnen noemen en ben niet heel goed in namen, dus te groot willen we niet worden.’

Jeroen: ‘Bij groei zullen we nog meer streven naar het verder automatiseren van onze eigen processen. Zo werken we nog efficiënter achter de schermen en kunnen we de persoonlijke dienstverlening aan de voorkant blijven waarborgen.

We zijn continu bezig om ons te ontwikkelen en bewegen daarin mee met de klant: als zij benieuwd zijn naar een toepassing gaan wij aan de slag. Er zijn ook veel leveranciers die trainingen aanbieden: we zijn daardoor goed op de hoogte van elke update.’ Matteo voegt lachend toe: ‘En dan zorgen dat je na je vijftigste de ICT uit bent: want dan kom je echt niet meer mee in deze wereld.’

Tips voor startende ondernemers

– ‘Hou je maandelijkse kosten laag, maar bespaar niet op de verkeerde dingen. Sluit bijvoorbeeld geen gratis Dropbox account af. Zodra het gratis is ben jij het product en heeft de aanbieder alle vrijheid om slordig om te gaan met de gegevens die jij invoert.’

– ‘Bepaal voor jezelf hoeveel uur je bezig wil met je onderneming. Tel daarbij ook uren op voor administratie, acquisitie en andere ondernemerszaken. Door je te committeren aan die uren, maak je ook daadwerkelijk tijd voor alle randzaken die je onderneming onderhouden en verder brengen.’

– ‘Zet je administratie gelijk goed op: je moet al je ondernemersjaren tot zeven jaar terug verantwoorden bij de Belastingdienst. We gebruiken nu Jortt op aanraden van een JBN ‘collega’ en dat bevalt heel goed als V.O.F..’

De meerwaarde van JBN

Matteo en Jeroen hoeven niet lang na te denken over de meerwaarde van JBN: ‘Sparren met andere ondernemers! Als ondernemer loop je tegen zaken aan en het is heel fijn om te weten hoe andere ondernemers hiermee omgaan. Andere visies en inzichten zijn ontzettend leerzaam. Maar ook de praktische vraagstukken als: welk kantoor heb jij en hoe regel je de financiën? Omdat je je binnen dezelfde club begeeft weet je dat je elkaar kan vertrouwen.’

De cultuur ervaren ze als laagdrempelig en de groei van hun netwerk is mooi: als ze klussen hebben om uit te besteden kijken ze eerst in hun netwerk en de contacten bij JBN horen daar dus ook bij.

Tot slot: ‘We vinden het daarnaast ook ontzettend leuk om leden te helpen met hun ICT vraagstukken: je kan ons altijd aanschieten tijdens een JBN activiteit met vragen. Dat is ook waarom we dit werk doen, we zijn dienstverlener geworden omdat we mensen willen helpen: we halen heel veel genoegen uit het werken op het snijvlak van mensen en techniek.’

Na afloop van het interview zwaaien deze twee jonge, enthousiaste ondernemers me uit en als ik wegloop hoor ik de telefoon alweer rinkelen in hun kantoor. Weer een klant die hulp nodig heeft. Gelukkig weten de mannen van Corvex daar wel raad mee.

Website: https://www.corvex.nl/

Agenda

27 NOV
17:30 - 19:30
Netwerkborrel - November
Pacific, Oosterstraat 65, Groningen
Meer informatie
18 DEC
17:30 - 19:30
Netwerkborrel mét stamppot - December
Pacific, Oosterstraat 65, Groningen
Meer informatie
22 JAN
18:00 - 22:00
Bedrijfsbezoek 2Join
Cuxhavenweg 6, 9723 JK Groningen
Meer informatie
29 JAN
17:30 - 19:30
Netwerkborrel Januari
Pacific, Oosterstraat 65, Groningen
Meer informatie
26 FEB
17:30 - 19:30
Netwerkborrel Februari
Pacific, Oosterstraat 65, Groningen
Meer informatie